Τετάρτη 25 Δεκεμβρίου 2013

Ερωτήσεις Γλωσσολογίας Α' εξαμήνου

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑΣ Α’ ΕΞΑΜΗΝΟΥ:


1) Εξηγείστε τις διαφορές μεταξύ αναλογιστών και ανωμαλιστών.

2) Ποιος είναι ο νόμος του Grimm; Οι αλλαγές των φθόγγων και παραδείγματα.

3) Τι γνωρίζεται για τον Άγιο Θωμά τον ΑΚΙΝΑΤΗ;

4) Τι εξετάζει η μικρογλωσσολογία και τι η μακρογλωσσολογία;

5) Προτεραιότητα του προφορικού έναντι του γραπτού λόγου.

6) Τι εννοούμε με τον όρο «επιστημονική μελέτη»;

7) Η γλωσσολογία δεν είναι κανονιστική. Εξηγήστε.

Γλωσσική αλλαγή δε σημαίνει αναγκαστικά φθορά. Εξηγήστε.

9) Τι ξέρετε για το «αυθαίρετο» στον ορισμό της γλώσσας;

10) Ποιοι είναι οι παράγοντες που οδήγησαν στην Ιστορική-Συγκριτική μελέτη;

11) Ποια είναι η συνεισφορά της Ιστορικής-Συγκριτικής μελέτης μελέτης στην ανάπτυξη της σύγχρονης γλωσσολογίας;

12) Ποιες οι ομοιότητες και οι διαφορές μεταξύ του Διονυσίου του Θρακός και του Panini;

13) Ποια η διαφορά μεταξύ Πλάτωνα και Αριστοτέλη όσον αφορά την ονοματοθεσία;

14) Πώς συνεισέφεραν ο ορθολογισμός και ο εμπειρισμός στην ανάπτυξη της σύγχρονης γλωσσολογίας;

15) Η θεωρία των έμφυτων ιδεών.

16) Ποιες είναι οι λειτουργίες της γλώσσας όπως τις καθόρισε ο Jacobson; (εδώ θα πρέπει να δίνετε και παραδείγματα ή να προσαρμόζετε αυτά που θα σας δοθούν)

17) Αναφέρετε τέσσερις βασικές διαφορές μεταξύ συγχρονίας και διαχρονίας.

18) Τι είναι «γλωσσικό σημείο»;

19) Τι είναι η «διπλή διάρθρωση»;

20) Ποιες οι επικρατούσες εξηγήσεις για τη λειτουργική ασυμμετρία του ανθρώπινου εγκεφάλου;

21) Τι είναι η τυποποίηση στα εργαλεία και πως αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως επιχείρημα για την ερμηνεία του γλωσσικού φαινομένου;

22) Τι επακόλουθα στην ομιλία μπορεί να έχουν βλάβες που προκαλούνται στον φλοιό α) της αριστερής και β) της δεξιάς μοίρας του εγκεφάλου; (Να αναφέρετε και τα ονόματα και των δύο περιοχών).

23) «Οι νέοι δε μιλούν σωστά ελληνικά και διακρίνονται από λεξιπενία». Είστε υπέρ ή κατά αυτής της ρήσης- και τα δυο δε γίνεται. Με επιχειρήματα.

24) Τι γνωρίζετε για την ασυνέχεια του ακουστικού σήματος στην ανθρώπινη ομιλία; Με άλλα λόγια, πρέπει να εξηγήσετε πώς ο ήχος από συνεχής ως φυσικό μέγεθος γίνεται ασυνεχής στην ανθρώπινη ομιλία.

25) Τι είναι γλωσσική ικανότητα;

26) Τι είναι γλωσσική επιτέλεση;

27) Τι είναι η επικοινωνιακή ικανότητα;

28) Ποιος γλωσσολόγος της σύγχρονης εποχής πλησίασε τις θεωρίες του Σοσύρ και γιατί δε θεωρείται θεμελιωτής της σύγχρονης γλωσσολογίας;

29) Εξηγήστε τη γραμμικότητα της ομιλίας.

30) Πως αντιλαμβάνεστε την παραγωγικότητα της ομιλίας;

31) Ομοιογένοεια γλώσσας ως συστήματος- langue vs ανομοιογένεια της χρήσης της parole. Εξηγήστε το.

32) Ποια στάδια περνάει, συνήθως, κάθε φυσιολογικό παιδί κατά την κατάκτηση της μητρικής σου γλώσσας; (μόνο επιγραμματικά)

33) Τι είναι το προ-ομιλητικό στάδιο και πότε εμφανίζεται;

34) Τι είναι το στάδιο της μια λέξης και πότε εμφανίζεται;

35) Τι είναι το στάδιο των προτάσεων δύο λέξεων λέξης και πότε εμφανίζεται; Τι γνωρίζετε για τις κατηγορίες λέξεων που χρησιμοποιούνται σε αυτό το στάδιο;

36) Τι είναι το στάδιο των προτάσεων με τρεις λέξεις και πότε εμφανίζεται; Ποιες οι συνηθέστερες δομές προτάσεων;

37) Η παιδική γλώσσα είναι ένας κώδικας με πολλά λάθη. Συζητήστε το.

38) Σε ποια συμπεράσματα καταλήξαμε με τη μελέτη των δυνατοτήτων των χιμπατζήδων να μάθουν μια ανθρώπινη γλώσσα;

39) Noam Chomsk: Ποια η συνεισφορά του στη γλωσσική επιστήμη;

40) Τι είναι τα γλωσσικά καθολικά; Αναφέρετε 5 παραδείγματα που σας εντυπωσίασαν.

41) Πως οι νοηματικές γλώσσες μας βοηθούν να υποστηρίξουμε την ύπαρξη γλωσσικών καθολικών;

42) Πώς λειτουργούν οι παπαγάλοι και οι μάινες;

43) Τι γνωρίζετε για τα καλέσματα και τα κελαηδίσματα των ωδικών πτηνών;

44) Τι γνωρίζετε για τον κυκλικό χορό της μέλισσας;

45) Τι γνωρίζετε για το μικτό χορό μιας μέλισσας;

46) Πώς εξηγείται από Vygotsky και Piaget η αλληλεξάρτηση ομιλίας/πρακτικής δραστηριότητας στο παιδί;

47) Ποια είναι η σχέση γλώσσας (langue) και λόγου (parole);

48) Να εξηγήσετε πως η ανεξαρτησία μορφής και ουσίας αφορά και τις δύο όψεις του βασικού στοιχείου του γλωσσικού συστήματος, α) του σημαίνοντος και β) του σημαινόμενου.

49) Πώς εξηγεί την αξία ο Saussure;

50) Ποιες είναι οι συνταγματικές σχέσεις;

51) Ποιες είναι οι παραδειγματικές σχέσεις;

52) Πόσα και ποια τα είδη κατανομής;

53) Τι γνωρίζετε για τη συμπληρωματική, την ισοδύναμη κατανομή και την ελεύθερη ποικιλία;

54) Τι γνωρίζετε για την επικαλυπτική κατανομή και την κατανεμητική έγκλειση;

55) Τι γνωρίζετε για τον ερμηνευτικό κύκλο του Leo Spitzer;

56) Τι γνωρίζετε για το συστατικό του λογοτεχνικού ύφους συνειδητή επιλογή με έμφαση στη μορφή;

57) Τι γνωρίζετε για το συστατικό του λογοτεχνικού ύφους προθετικότητα;

58) Τι γνωρίζετε για το συστατικό του λογοτεχνικού ύφους βιωματική χρήση της γλώσσας;

59) Τι γνωρίζετε για το συστατικό του λογοτεχνικού ύφους ποιητικές γραμματικές;

60) Ποια η διαφορά μεταξύ γλώσσας, διαλέκτου και ιδιώματος; Ποιες οι βασικές διάλεκτοι της νέας ελληνικής;

61) Τι είναι η lingua franca και πως αλλιώς λέγεται;

62) Τι είναι οι γλώσσες pidgin και τι οι κρεολές;

63) Τι είναι οι αργκό, τα ιδιόλεκτα και οι τεχνικές γλώσσες;

64) Τι είναι οι μυστικές γλώσσες;

65) Τι ξέρετε για την υπολογιστική γλωσσολογία;

66) Ποιες αναλύσεις μπορούμε να κάνουμε με τη βοήθεια των υπολογιστών; (μόνο επιγραμματικά)

67) Ανάλυση συχνότητας, ακολουθιών και συμφράσεων.

68) Ανάλυση και συνόψιση πληροφοριών.

69) Ορθογραφικοί διορθωτές.

70) Μηχανική μετάφραση.

71) Τι σχέση υπάρχει ανάμεσα στα ινδικά μαθηματικά, της γραμματικής της σανσκριτικής και της ευκλείδειας γεωμετρίας;

72) Ποιες οι επιρροές των μαθηματικών στο έργο του de Saussare;

73) Το πρώτο γενικό πρότυπο- στάδια ανάπτυξης (μόνο επιγραμματικά)

74) Το δεύτερο γενικό πρότυπο. Πηλίκο. Το δεύτερο γενικό πρότυπο. Γινόμενο.

75) Κλίμακα ή ράβδος. Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου