Δευτέρα 14 Δεκεμβρίου 2015

Ερωτήσεις κας. Καμπάκη για τη Γλωσσολογία Α' Εξαμήνου

Εξηγήστε τις διαφορές μεταξύ αναλογικών και ανωμαλιστών.
Ποιος είναι ο νόμος του Grimm; Ποιες οι αλλαγές των φθόγγων και παραδείγματα.
Tι γνωρίζετε για τον Άγιο Θωμά τον ΑΚΙΝΆΤΗ;
Τι εξετάζει η μικρογλωσσολογία και τι η μακρογλωσσολογία;
Προτεραιότητες του προφορικού έναντι του γραπτού λόγου.
Τι εννοούμε με τον όρο “επιστημονική μελέτη”;
H γλωσσολογία δεν είναι κανονιστική.
Γλωσσική αλλαγή δεν σημαίνει αναγκαστικά φθορά.
Πώς επιλέγεται το σημαίνον στη γλώσσα;
Τι είναι οι ονοματοποιίες και πώς επηρεάζουν τη γλώσσα;
Ποιοι είναι οι (τρεις) παράγοντες που οδήγησαν στην Ιστορική-Συγκριτική Μελέτη;
Με ποιους (τρεις) τρόπους η Ιστορική-Συγκριτική Μελέτη συνεισέφερε στην ανάπτυξη της σύγχρονης γλωσσολογίας;
Τι ήταν οι Αλεξανδρινοί γραμματικοί και με τι ζητήματα ασχολήθηκαν; Ονομάστε μερικούς.
Ποιες οι ομοιότητες / διαφορές μεταξύ του Διονυσίου του Θρακός και του Panini;
Ποια η διαφορά μεταξύ Πλάτωνα και Αριστοτέλη όσον αφορά την ονοματοθεσία;
Γλώσσα είναι ένα σύστημα φωνητικών συμβόλων που χρησιμεύουν στην επικοινωνία : ποιες βασικές αρχές της γλώσσας διακρίνετε στον ορισμό αυτό;
Γλώσσα είναι ένα σύστημα αυθαίρετων φωνητικών συμβόλων που χρησιμεύουν στην ανθρώπινη επικοινωνία : ποιες βασικές αρχές της γλώσσας διακρίνετε στον ορισμό αυτό;
Πώς συνεισέφεραν ο ορθολογισμός και ο εμπειρισμός στην ανάπτυξη της σύγχρονης γλωσσολογίας;
Ποια είναι η θεωρία των έμφυτων ιδεών.
Ποιες είναι οι λειτουργίες της γλώσσας όπως τις καθόρισε ο Jacobson; (εδώ θα πρέπει να δίνετε και παραδείγματα ή να προσαρμόζετε αυτά που θα σας δοθούν)
Αναφέρατε τρεις βασικές διαφορές μεταξύ συγχρονίας και διαχρονίας.
Τι είναι “γλωσσικό σημείο”;
Τι είναι η “διπλή άρθρωση”;
Πώς εξηγείται η λειτουργική ασυμμετρία του ανθρώπινου εγκεφάλου;
Τι είναι η τυποποίηση στα εργαλεία και πώς αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως επιχείρημα για την ερμηνεία του γλωσσικού φαινομένου;
Τι επακόλουθα στην ομιλία μπορεί να έχουν βλάβες που προκαλούνται στον φλοιό (α) της αριστερής και (β) της δεξιάς μοίρας του εγκεφάλου; (Να αναφέρετε και τα ονόματα των δύο περιοχών)
«Οι νέοι δε μιλούν σωστά ελληνικά και διακρίνονται από λεξιπενία». Είστε υπέρ ή κατά αυτής της ρήσης - και τα δυο δε γίνεται. Με επιχειρήματα.
Τι γνωρίζετε για την ασυνέχεια του ακουστικού σήματος στην ανθρώπινη ομιλία; Με άλλα λόγια, πρέπει να εξηγήσετε πώς ο ήχος από συνεχής ως φυσικό μέγεθος γίνεται ασυνεχής στην ανθρώπινη ομιλία.
Τι είναι η γλωσσική ικανότητα;
Τι είναι η γλωσσική επιτέλεση;
Επικοινωνιακή ικανότητα;
Εξηγήστε τη γραμμικότητα της ομιλίας
Τι γνωρίζετε για τον ερμηνευτικό κύκλο του Leo Spitzer;
Ποια η διαφορά μεταξύ ατομικού και λογοτεχνικού ύφους; Ορίστε και τα δύο
Τι είναι οι ΄ποιητικές γραμματικές’;
Ποιος γλωσσολόγος της σύγχρονης εποχής πρώτος εξέφρασε θεωρίες σαν του Saussure αλλά δεν θεωρείται θεμελιωτής της σύγχρονης γλωσσολογίας; Για ποιους λόγους δεν έτυχε αυτής της αναγνώρισης;
Πώς αντιλαμβάνεστε την παραγωγικότητα της ομιλίας;
Ομοιογένεια γλώσσας ως συστήματος – langue vs ανομοιογένεια της χρήσης της –parole .
Ποια στάδια περνάει, συνήθως, κάθε φυσιολογικό παιδί κατά την κατάκτηση της μητρικής του γλώσσας; ΕΠΙΓΡΑΜΜΑΤΙΚΑ!
Τι είναι το προ-ομιλητικό στάδιο και πότε εμφανίζεται;
Τι είναι το στάδιο της μιας λέξης και πότε εμφανίζεται;
Τι είναι το στάδιο των προτάσεων δύο λέξεων λέξης και πότε εμφανίζεται; Τι είναι γνωρίζετε για τις κατηγορίες λέξεων που χρησιμοποιούνται σε αυτό το στάδιο;
Τι είναι το στάδιο των προτάσεων με τρεις λέξεις και πότε εμφανίζεται; Ποιες οι συνηθέστερες δομές προτάσεων ;
Η παιδική γλώσσα είναι ένας κώδικας με πολλά λάθη;
Σε ποια συμπεράσματα καταλήξαμε με τη μελέτη των δυνατοτήτων των χιμπαντζήδων να μάθουν μια ανθρώπινη γλώσσα;
Noam Chomsky: Ποια η συνεισφορά του στη γλωσσική επιστήμη;
Τι είναι τα γλωσσικά καθολικά; Αναφέρατε 5 που σας εντυπωσίασαν.
Πώς οι νοηματικές γλώσσες μας βοηθούν να υποστηρίξουμε την ύπαρξη γλωσσικών καθολικών;
Πώς λειτουργούν οι παπαγάλοι και οι μάινες
Τι γνωρίζετε για τα καλέσματα και τα κελαηδίσματα των ωδικών πτηνών;
Τι γνωρίζετε για τον κυκλικό χορό της μέλισσας;
Τι γνωρίζετε για το μικτό χορό της μέλισσας;
Πώς εξηγείται από Vygotsky και Piaget η αλληλεξάρτηση ομιλίας /πρακτικής δραστηριότητας στο παιδί;
Τι είναι γλώσσα στο πλαίσιο της διαλεκτολογίας;
Τι είναι διάλεκτος στο πλαίσιο της διαλεκτολογίας;
Τι είναι ιδιόλεκτο στο πλαίσιο της διαλεκτολογίας;
Εξηγήστε πώς η ανεξαρτησία μορφής και ουσίας αφορά και τις δύο όψεις του βασικού στοιχείου του γλωσσικού συστήματος, (α) του σημαίνοντος και (β) του σημαινομένου
Ποια είναι η σχέση γλώσσας (langue) και λόγου (parole);
Πώς εξηγεί την αξία ο Saussure;
Ποιες είναι οι συνταγματικές σχέσεις;
Ποιες είναι οι παραδειγματικές σχέσεις;
Πόσα και ποια τα είδη κατανομής;
Τι γνωρίζετε για τη συμπληρωματική κατανομη;
Τι γνωρίζετε για την ισοδύναμη κατανομή ;
Τι γνωρίζετε για την ελεύθερη ποικιλία;
Τι γνωρίζετε για την επικαλυπτική κατανομή;
Τι γνωρίζετε για την κατανεμητική έγκλειση;
Lingua franca, pidgin και creole: ομοιότητες και διαφορές.
Μυστικές γλώσσες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου