Παραθέτουμε τις ερωτήσεις που ανέρτησε στο eclass η κα. Καμπάκη για τη Γλωσσολογία Α' εξαμήνου. Η εξέταση του μαθήματος θα είναι προφορική και η διδάσκουσα διατηρεί το δικαίωμα να κάνει και άλλες ερωτήσεις, πάντα επί των διδαχθέντων!
- Εξηγήστε τις διαφορές μεταξύ αναλογικών και ανωμαλιστών.
- Ποιος είναι ο νόμος του Grimm; Ποιες οι αλλαγές των φθόγγων και παραδείγματα.
- Tι γνωρίζετε για τον Άγιο Θωμά τον ΑΚΙΝΆΤΗ;
- Τι εξετάζει η μικρογλωσσολογία και τι η μακρογλωσσολογία;
- Προτεραιότητες του προφορικού έναντι του γραπτού λόγου.
- Τι εννοούμε με τον όρο “επιστημονική μελέτη”;
- H γλωσσολογία δεν είναι κανονιστική. Εξηγήστε.
- Γλωσσική αλλαγή δεν σημαίνει αναγκαστικά φθορά. Εξηγήστε.
- Πώς επιλέγεται το σημαίνον στη γλώσσα;
- Τι είναι οι ονοματοποιίες και πώς επηρεάζουν τη γλώσσα;
- Ποιοι είναι οι (τρεις) παράγοντες που οδήγησαν στην Ιστορική-Συγκριτική Μελέτη;
- Με ποιους (τρεις) τρόπους η Ιστορική-Συγκριτική Μελέτη συνεισέφερε στην ανάπτυξη της σύγχρονης γλωσσολογίας;
- Τι ήταν οι Αλεξανδρινοί γραμματικοί και με τι ζητήματα ασχολήθηκαν; Ονομάστε μερικούς.
- Ποιες οι ομοιότητες / διαφορές μεταξύ του Διονυσίου του Θρακός και του Panini;
- Ποια η διαφορά μεταξύ Πλάτωνα και Αριστοτέλη όσον αφορά την ονοματοθεσία;
- Γλώσσα είναι ένα σύστημα φωνητικών συμβόλων που χρησιμεύουν στην επικοινωνία : ποιες βασικές αρχές της γλώσσας διακρίνετε στον ορισμό αυτό;
- Γλώσσα είναι ένα σύστημα αυθαίρετων φωνητικών συμβόλων που χρησιμεύουν στην ανθρώπινη επικοινωνία : ποιες βασικές αρχές της γλώσσας διακρίνετε στον ορισμό αυτό;
- Πώς συνεισέφεραν ο ορθολογισμός και ο εμπειρισμός στην ανάπτυξη της σύγχρονης γλωσσολογίας;
- Η θεωρία των έμφυτων ιδεών.
- Ποιες είναι οι λειτουργίες της γλώσσας όπως τις καθόρισε ο Jacobson; (εδώ θα πρέπει να δίνετε και παραδείγματα ή να προσαρμόζετε αυτά που θα σας δοθούν)
- Αναφέρατε τρεις βασικές διαφορές μεταξύ συγχρονίας και διαχρονίας.
- Τι είναι “γλωσσικό σημείο”;
- Τι είναι η “διπλή άρθρωση”;
- Πώς εξηγείται η λειτουργική ασυμμετρία του ανθρώπινου εγκεφάλου;
- Τι είναι η τυποποίηση στα εργαλεία και πώς αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως επιχείρημα για την ερμηνεία του γλωσσικού φαινομένου;
- Τι επακόλουθα στην ομιλία μπορεί να έχουν βλάβες που προκαλούνται στον φλοιό (α) της αριστερής και (β) της δεξιάς μοίρας του εγκεφάλου; (Να αναφέρετε και τα ονόματα των δύο περιοχών)
- «Οι νέοι δε μιλούν σωστά ελληνικά και διακρίνονται από λεξιπενία». Είστε υπέρ ή κατά αυτής της ρήσης - και τα δυο δε γίνεται. Με επιχειρήματα.
- Τι γνωρίζετε για την ασυνέχεια του ακουστικού σήματος στην ανθρώπινη ομιλία; Με άλλα λόγια, πρέπει να εξηγήσετε πώς ο ήχος από συνεχής ως φυσικό μέγεθος γίνεται ασυνεχής στην ανθρώπινη ομιλία.
- Τι είναι η γλωσσική ικανότητα;
- Τι είναι η γλωσσική επιτέλεση;
- Επικοινωνιακή ικανότητα;
- Εξηγήστε τη γραμμικότητα της ομιλίας
- Ποιος γλωσσολόγος της σύγχρονης εποχής πρώτος εξέφρασε θεωρίες σαν του Saussure αλλά δεν θεωρείται θεμελιωτής της σύγχρονης γλωσσολογίας; Για ποιους λόγους δεν έτυχε αυτής της αναγνώρισης;
- Πώς αντιλαμβάνεστε την παραγωγικότητα της ομιλίας;
- Ομοιογένεια γλώσσας ως συστήματος – langue vs ανομοιογένεια της χρήσης της –parole .
- Ποια στάδια περνάει, συνήθως, κάθε φυσιολογικό παιδί κατά την κατάκτηση της μητρικής του γλώσσας; ΕΠΙΓΡΑΜΜΑΤΙΚΑ!
- Τι είναι το προ-ομιλητικό στάδιο και πότε εμφανίζεται;
- Τι είναι το στάδιο της μιας λέξης και πότε εμφανίζεται;
- Τι είναι το στάδιο των προτάσεων δύο λέξεων λέξης και πότε εμφανίζεται; Τι είναι γνωρίζετε για τις κατηγορίες λέξεων που χρησιμοποιούνται σε αυτό το στάδιο;
- Τι είναι το στάδιο των προτάσεων με τρεις λέξεις και πότε εμφανίζεται; Ποιες οι συνηθέστερες δομές προτάσεων ;
- Η παιδική γλώσσα είναι ένας κώδικας με πολλά λάθη;
- Σε ποια συμπεράσματα καταλήξαμε με τη μελέτη των δυνατοτήτων των χιμπαντζήδων να μάθουν μια ανθρώπινη γλώσσα;
- Noam Chomsky: Ποια η συνεισφορά του στη γλωσσική επιστήμη;
- Τι είναι τα γλωσσικά καθολικά; Αναφέρατε 5 που σας εντυπωσίασαν.
- Πώς οι νοηματικές γλώσσες μας βοηθούν να υποστηρίξουμε την ύπαρξη γλωσσικών καθολικών;
- Πώς λειτουργούν οι παπαγάλοι και οι μάινες
- Τι γνωρίζετε για τα καλέσματα και τα κελαηδίσματα των ωδικών πτηνών;
- Τι γνωρίζετε για τον κυκλικό χορό της μέλισσας;
- Τι γνωρίζετε για το μικτό χορό της μέλισσας;
- Πώς εξηγείται από Vygotsky και Piaget η αλληλεξάρτηση ομιλίας /πρακτικής δραστηριότητας στο παιδί;
- Εξηγήστε πώς η ανεξαρτησία μορφής και ουσίας αφορά και τις δύο όψεις του βασικού στοιχείου του γλωσσικού συστήματος, (α) του σημαίνοντος και (β) του σημαινομένου
- Ποια είναι η σχέση γλώσσας (langue) και λόγου (parole);
- Πώς εξηγεί την αξία ο Saussure;
- Ποιες είναι οι συνταγματικές σχέσεις;
- Ποιες είναι οι παραδειγματικές σχέσεις;
- Πόσα και ποια τα είδη κατανομής;
- Τι γνωρίζετε για τη συμπληρωματική κατανομη;
- Τι γνωρίζετε για την ισοδύναμη κατανομή ;
- Τι γνωρίζετε για την ελεύθερη ποικιλία;
- Τι γνωρίζετε για την επικαλυπτική κατανομή;
- Τι γνωρίζετε για την κατανεμητική έγκλειση;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου