Κυριακή 30 Νοεμβρίου 2014

Ερωτήσεις Γλωσσολογίας Α' εξαμήνου (2014-2015)

Παραθέτουμε τις ερωτήσεις που ανέρτησε στο eclass η κα. Καμπάκη για τη Γλωσσολογία Α' εξαμήνου. Η εξέταση του μαθήματος θα είναι προφορική και η διδάσκουσα διατηρεί το δικαίωμα να κάνει και άλλες ερωτήσεις, πάντα επί των διδαχθέντων!


  1. Εξηγήστε τις διαφορές μεταξύ αναλογικών και ανωμαλιστών.
  2. Ποιος είναι ο νόμος  του Grimm;  Ποιες οι αλλαγές  των φθόγγων και παραδείγματα.
  3. Tι γνωρίζετε για τον Άγιο Θωμά τον ΑΚΙΝΆΤΗ; 
  4. Τι εξετάζει η μικρογλωσσολογία  και τι η μακρογλωσσολογία;
  5.  Προτεραιότητες του προφορικού έναντι του γραπτού λόγου.
  6. Τι εννοούμε με τον όρο   “επιστημονική μελέτη”;
  7. H γλωσσολογία δεν είναι κανονιστική. Εξηγήστε.
  8. Γλωσσική αλλαγή δεν σημαίνει αναγκαστικά φθορά. Εξηγήστε.
  9. Πώς επιλέγεται το σημαίνον στη γλώσσα; 
  10. Τι είναι οι ονοματοποιίες και πώς επηρεάζουν τη γλώσσα;  
  11. Ποιοι είναι οι (τρεις) παράγοντες που οδήγησαν στην Ιστορική-Συγκριτική Μελέτη;
  12. Με ποιους (τρεις) τρόπους η Ιστορική-Συγκριτική Μελέτη συνεισέφερε στην ανάπτυξη της σύγχρονης γλωσσολογίας;
  13. Τι ήταν οι Αλεξανδρινοί γραμματικοί και με τι ζητήματα ασχολήθηκαν; Ονομάστε μερικούς. 
  14. Ποιες οι ομοιότητες / διαφορές μεταξύ του Διονυσίου του Θρακός και του Panini; 
  15. Ποια η διαφορά μεταξύ Πλάτωνα και Αριστοτέλη όσον αφορά την ονοματοθεσία;
  16. Γλώσσα είναι ένα σύστημα φωνητικών συμβόλων που χρησιμεύουν στην επικοινωνία : ποιες βασικές αρχές της γλώσσας διακρίνετε στον ορισμό αυτό; 
  17. Γλώσσα είναι ένα σύστημα αυθαίρετων  φωνητικών συμβόλων που χρησιμεύουν στην ανθρώπινη επικοινωνία : ποιες βασικές αρχές της γλώσσας διακρίνετε στον ορισμό αυτό; 
  18. Πώς συνεισέφεραν ο ορθολογισμός και ο εμπειρισμός στην ανάπτυξη της σύγχρονης γλωσσολογίας;  
  19. Η θεωρία των έμφυτων ιδεών. 
  20. Ποιες είναι οι λειτουργίες της γλώσσας όπως τις καθόρισε ο Jacobson;  (εδώ θα πρέπει να δίνετε και παραδείγματα ή να προσαρμόζετε αυτά που θα σας δοθούν) 
  21. Αναφέρατε τρεις βασικές διαφορές μεταξύ συγχρονίας και διαχρονίας.
  22. Τι είναι   “γλωσσικό σημείο”;   
  23. Τι είναι  η “διπλή άρθρωση”;
  24. Πώς εξηγείται η  λειτουργική ασυμμετρία του ανθρώπινου εγκεφάλου;
  25. Τι είναι η τυποποίηση στα εργαλεία και πώς αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως επιχείρημα για την ερμηνεία του γλωσσικού φαινομένου; 
  26. Τι  επακόλουθα στην ομιλία μπορεί να έχουν βλάβες που προκαλούνται στον φλοιό (α) της αριστερής και (β) της δεξιάς μοίρας του εγκεφάλου; (Να αναφέρετε και τα ονόματα των δύο περιοχών) 
  27. «Οι νέοι δε μιλούν σωστά ελληνικά και διακρίνονται από λεξιπενία». Είστε υπέρ ή κατά αυτής της ρήσης - και τα δυο δε γίνεται. Με επιχειρήματα. 
  28. Τι γνωρίζετε  για την ασυνέχεια  του ακουστικού σήματος στην ανθρώπινη ομιλία; Με άλλα λόγια, πρέπει να εξηγήσετε πώς ο ήχος από συνεχής ως φυσικό μέγεθος γίνεται ασυνεχής στην ανθρώπινη ομιλία. 
  29. Τι είναι η γλωσσική ικανότητα;
  30. Τι είναι η γλωσσική επιτέλεση; 
  31. Επικοινωνιακή ικανότητα;
  32. Εξηγήστε τη γραμμικότητα της ομιλίας 
  33. Ποιος γλωσσολόγος της σύγχρονης εποχής πρώτος εξέφρασε  θεωρίες σαν του Saussure  αλλά δεν θεωρείται θεμελιωτής  της σύγχρονης γλωσσολογίας; Για ποιους λόγους δεν έτυχε αυτής της αναγνώρισης; 
  34. Πώς αντιλαμβάνεστε την παραγωγικότητα της ομιλίας; 
  35. Ομοιογένεια γλώσσας ως συστήματος – langue vs ανομοιογένεια της χρήσης της –parole .  
  36. Ποια στάδια περνάει, συνήθως, κάθε φυσιολογικό παιδί  κατά την κατάκτηση της μητρικής του γλώσσας; ΕΠΙΓΡΑΜΜΑΤΙΚΑ!
  37. Τι είναι το προ-ομιλητικό στάδιο και πότε εμφανίζεται; 
  38. Τι είναι το στάδιο της μιας λέξης και πότε εμφανίζεται; 
  39. Τι είναι το στάδιο των προτάσεων δύο λέξεων  λέξης και πότε εμφανίζεται; Τι είναι γνωρίζετε για τις κατηγορίες λέξεων που χρησιμοποιούνται σε αυτό το στάδιο; 
  40. Τι είναι το στάδιο των προτάσεων με τρεις λέξεις  και πότε εμφανίζεται;  Ποιες οι συνηθέστερες δομές προτάσεων ; 
  41. Η παιδική γλώσσα είναι ένας κώδικας με πολλά λάθη; 
  42. Σε ποια συμπεράσματα καταλήξαμε με τη μελέτη των δυνατοτήτων των χιμπαντζήδων να μάθουν μια ανθρώπινη γλώσσα;
  43. Noam Chomsky: Ποια η συνεισφορά του στη γλωσσική επιστήμη;
  44. Τι είναι τα γλωσσικά καθολικά; Αναφέρατε 5 που σας εντυπωσίασαν.
  45. Πώς οι νοηματικές γλώσσες μας βοηθούν να υποστηρίξουμε την ύπαρξη γλωσσικών καθολικών; 
  46. Πώς λειτουργούν οι παπαγάλοι και οι μάινες
  47. Τι γνωρίζετε για τα καλέσματα και τα κελαηδίσματα των ωδικών πτηνών;
  48. Τι γνωρίζετε για τον κυκλικό χορό της μέλισσας;
  49. Τι γνωρίζετε για το μικτό  χορό της μέλισσας;
  50. Πώς εξηγείται από Vygotsky και  Piaget η αλληλεξάρτηση ομιλίας /πρακτικής δραστηριότητας στο παιδί;
  51. Εξηγήστε πώς η ανεξαρτησία μορφής και ουσίας αφορά και τις δύο όψεις του βασικού στοιχείου του γλωσσικού  συστήματος, (α) του σημαίνοντος και (β) του σημαινομένου 
  52. Ποια είναι η σχέση γλώσσας  (langue)  και λόγου  (parole);
  53. Πώς εξηγεί την αξία ο Saussure;
  54. Ποιες είναι οι συνταγματικές σχέσεις; 
  55. Ποιες είναι οι παραδειγματικές σχέσεις;
  56. Πόσα και ποια τα είδη κατανομής; 
  57. Τι γνωρίζετε για τη συμπληρωματική κατανομη;
  58. Τι γνωρίζετε για την ισοδύναμη κατανομή ;
  59. Τι γνωρίζετε για την ελεύθερη ποικιλία; 
  60. Τι γνωρίζετε για την επικαλυπτική κατανομή;
  61. Τι γνωρίζετε για την κατανεμητική έγκλειση; 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου